top of page

ליקויי בנייה ורכוש

סוף סוף הגשמתם את החלום הישראלי האולטימטיבי - קניתם דירה משלכם. אולי ההורים עזרו, בוודאי שברתם חסכונות, לבטח אתם חולמים בלילה על בנקאים ומשכנתאות, אבל הנה הגיע הרגע שבו קיבלתם את המפתחות, נכנסתם לדירה, העמסתם אותה בחפצים שלכם, בריחות שלכם, בנשמה שלכם - והתיישבתם על הספה מאושרים לקראת הזיכרונות החדשים שאתם עומדים ליצור בבית שהוא כולו שלכם.


ופתאום, אותו רגע של אושר הופך בשנייה לעצבים - זיהיתם במבט חטוף צבע מתקלף מהקיר החדש, אולי אפילו סדק שנפער. רטיבות, נזילות, פגמים בריצוף, אריחים שנסדקו באמבטיה, כל זה בטווח קצר לאחר שנכנסתם לדירה החדשה ואתם מרגישים איך מצב הרוח יורד והעצבים עולים. ליקויי בנייה ורכוש הם ממש לא משהו שחשבתם לרכוש ביחד עם הדירה.


מה עושים?


ליקויי בנייה ורכוש נובעים מסיבות שונות, כמו למשל תכנון לקוי, שימוש בחומרים פגומים או לא איכותיים, עבודה רשלנית וביצוע לקוי. לפעמים הדבר נעשה כדי לחסוך בעלויות ולעתים בתום לב, אך מבחינתכם זה לא משנה - לא על זה שילמתם ממיטב כספכם.


ראשית, עליכם לדעת כי לקבלן יש אחריות כלפי הדירה שלכם, בטווח של עד שבע שנים, בכפוף לחוזה שעליו אתם חתומים, כלומר עליכם לבדוק האם מדובר בתקופה קצרה מכך. אם גילוי הליקוי נמצא בטווח האחריות, עליכם להודיע לקבלן מיד על כל ליקויי בנייה ורכוש בכתב ולדרוש את תיקונם, ללא כל עלות מצדכם. עליכם לדעת כי לפי החוק, יש לתת לקבלן פרק זמן נאות לבחון את הליקויים, לאתר את הבעיה ולתקנה לפני שמשתמשים באיום הגשת התביעה המשפטית.


כשהקבלן מסרב לתקן


ומה עושים אם הקבלן מסרב לתקן, טוען כי ליקויי הבנייה והרכוש אינם באחריותו, או שהתיקון לא פותר את הבעיה? בשלב הזה ייתכן שקמה עילה לתביעה ועליכם ליצור קשר עם עורך דין מומחה בליקויי בנייה ורכוש. רבים נוהגים לחסוך בנושא ולבקש מכתב התראה מחבר עורך דין בתחום אחר, אך כדאי לזכור שגם הקבלן מעסיק עורך דין מומחה בתחום, כך שכדאי מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין ממשרד עורכי דין הבקיא בתחום, כזה שמכיר את המינוחים המקצועיים וכן את הפסיקות התקדימיות ופסקי הדין האחרונים בתחום.


חשוב לדעת שאחריות על ליקויי בנייה אינה מוגבלת אך ורק לדירה שלכם, אלא חלה גם על הרכוש המשותף והאזורים המשותפים בבניין שבו אתם מתגוררים. חיפוי קיר שניזוק, אריח שיש בלובי שנפל, חומרים לא עמידים - כל אלה הם חלק מליקויי בנייה ורכוש משותף.


לא סומכים על הקבלן


כפי שכבר אמרנו, יש לתת לקבלן את האפשרות לתקן את הליקויים לפני שפונים לעורך דין ליקויי בנייה ורכוש. אך לעתים בעלי הדירות בבניין, או הדירה שניזוקה, כל כך מאוכזבים מרמת העבודה של הקבלן, עד שהם לא סומכים עליו כי יתקן ומעוניינים לתת לאיש מקצוע אחר לבצע את השיפורים הדרושים. האם זה אומר כי נשללת מכם זכות הפיצוי במצב כזה? התשובה אינה שלילית באופן ודאי, אך בהחלט מדובר במקרה מורכב שבו עורך דין מומחה בליקויי בנייה ורכוש יוכל לסייע.


במשרד עורכי הדין ליאור לויט צברנו ניסיון רב בתחום ונשמח לייצג אתכם במקצועיות ובתשומת לב לכל פרט, גם דברים שאינכם חושבים שהם רלוונטיים עשויים להתברר כבעלי ערך לתיק שלכם. אל תהססו ופנו אלינו במייל, בטלפון או בעמוד יצירת הקשר באתר, ונביא למיצוי זכויותיכם בתביעת ליקויי בנייה ורכוש עד תום ההליכים.


bottom of page