top of page

מה עושים אם נקלעים לתאונת דרכים

בלי פאניקה: מה עושים אם נקלעים לתאונות דרכים / מאת: עו"ד מירית לוי


אין כמעט אדם שלא היה עד לתאונת דרכים, מכיר חבר או בן משפחה שהיה מעורב בתאונה, או אפילו היה מעורב בעצמו באחת כזו. תאונות דרכים מתרחשות מדי יום בכל רחבי הארץ. במרבית המקרים, מדובר בתאונה קלה שמסתיימת בשריטות קלות של רוכב אופניים ולעיתים, לא עלינו, מדובר בתאונה קטלנית שמוחקת משפחה שלמה. השנה (2017) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים מדאיגים אודות היקף תאונות הדרכים. לפי הפרסום, אחרי ירידה במספר ההרוגים בשנת 2013 ו- 2014, ב-3 שנים האחרונות מספר ההרוגים בתאונות הדרכים נמצאים במגמת עלייה: בשנת 2016 נהרגו 371 בני אדם, עלייה של 5% במספר ההרוגים לעומת 2015. על פי התחזית, גם שנת 2017 צפויה להסתיים במספר הרוגים אשר מתקרב ל-400.


בנוסף, קרוב ל-20 אלף בני אדם נפצעו בדרגות שונות כתוצאה ממעורבות בתאונות דרכים. למרבה המזל, רובם המוחלט, פצועים בדרגה קלה, אך עבור רבים מהם, החיים נעצרו, הם זקוקים לטיפולים רפואיים יקרים ונגרמים להם הפסדי שכר רבים.


לא כולם יודעים מכירים היטב את החוק לנפגעי תאונות הדרכים אשר מקנה לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאות לפיצוי כספי בגין נזקיו למעט מקרים חריגים. החוק אינו מחפש אשמים ואין זיקה בין אם התאונה נגרמה באשמתכם או לאו. אם נפגעתם ודאגתם לבטח את רכבכם בביטוח חובה בתוקף נקוב על שמכם, אתם זכאים לפיצוי כספי.


נפגעתם בתאונה: מה עושים?


נקלעתם לתאונת דרכים? כפי שנוהגים לייעץ לאישה בהריון; קודם כל, תירגעו. מיד לאחר התאונה ייתכן ותחושו באדרנלין המשתולל ולחץ נפשי אשר עלולים לגרום לשיבושים בשיקול הדעת ולפעולות אמונציונליות שאינן מועילות. שתו מים, הסדירו נשימה ופעלו בהיגיון ככל הניתן.


אם בתאונה בה אתם מעורבים אין נפגעים בגוף, החליפו פרטים עם הנהג השני. רשמו לעצמכם את כל פרטי התאונה – מספר הרכב המעורב עמכם בתאונה, שם הנהג המעורב ומספר זהותו, פרטי חברת הביטוח, המהירות שבה נסעתם, כיוון הנסיעה, מהיכן הגיע הנהג השני וכל מה שאתם זוכרים ועלולים לשכוח בהמשך כשתצטרכו את הפרטים הללו. זה הזמן לשלוף את הטלפון החכם שלכם ולתעד את הזירה בתמונות או בסרטוני וידאו. אל תחתמו על שום הודאה או הצהרה שעליה מבקש מכם לחתום הצד השני. הצהרה שכזאת מבטאת את הצד שלו ומתוך הלחץ בה אתם שרויים, אתם עלולים להסכים לכך - אל תעשו זאת בשום מצב, גם אם הנהג מאיים להזמין משטרה - שיזמין!


חשוב לציין, כי במקרה של תאונת דרכים שבה יש נפגעים בגוף, חובה להתקשר למוקד 100 ולהזמין משטרה. במצב כזה, לצד רישום פרטי התאונה ותיעוד הזירה, חשוב מאוד שלא להזיז את הפצועים למעט הולכי רגל אשר אותם יש להרחיק מהכביש הסואן. כמו כן יש להשאיר את כלי הרכב במקומם גם אם כל הנהגים האחרים צופרים.


ומה אחר כך?


לאחר שהתאוששתם וקיבלתם טיפול רפואי ראשוני, זה הזמן ליצור קשר עם עורך דין. חשוב שעורך הדין יתמחה בנישה המשפטית הספציפית, התמחות בדיני הנזיקין וטיפול בתאונות דרכים, בפרט. פעמים רבות, נטיית הלב היא לחפש קרוב משפחה או מכר בעל רישיון לעריכת דין שיסייע ללא דרישה כספית ושידאג למיצוי האינטרסים שלנו. אך יש לקחת בחשבון, כי ככל שהחבר שלכם הוא עורך דין לענייני משפחה, מיסוי או מקרקעין, ככל הנראה, שהידע וההבנה שלו בתחום תאונות הדרכים הוא מצומצם ובסיסי והרצון לחסוך בשכר טרחת עורך דין עלול לעלות ביוקר.


כמו בכל תחום שבו אנו צריכים לערב את חברות ביטוח, אנו מוצאים עצמנו במאבק על כספנו וזה אינו סוד שחברות הביטוח אוהבות להשאיר את הכסף אצלן ולא לחלקו למבוטחים. עורכי הדין של חברות הביטוח ינסו למזער ככל הניתן את סכום הפיצויים אשר מגיע לכם ויחפשו החרגות שונות ומשונות בפוליסת ביטוח החובה. עורכי דין המתמחים בתחום תאונות הדרכים, ידעו כיצד להתמודד עם הטענות המשפטיות והעובדתיות שמועלות על ידי חברות הביטוח במטרה שבסופו של ההליך, תצאו עם סכום הפיצוי גדול, ככל הניתן.


כך לדוגמה, למשרדנו, חברת עורכי דין ליאור לויט, הגיע לקוח שנפצע בתאונת דרכים. חברת הביטוח שביטחה את רכבו ניהלה מאבק עיקש, במהלכו ביקשה לפצותו בסכומים נמוכים אשר לא תאמו כלל וכלל את נזקיו בפועל. לבסוף הצלחנו להגיע להסכם פשרה עם חברת הביטוח לפיו ללקוח המיוצג על ידינו ישולם סכום פיצוי של 328,615 שקלים.


טיפ אחרון לסיום: זכרו לתעד ולשמור כל מסמך שהוצא מרגע התאונה - תיעוד רפואי, צילומים שביצעתם, הפניות וסיכומי ביקור עם רופאים מומחים וכמובן אישורי מחלה ומרשמים לתרופות ומשככי כאב, קבלות על נסיעה באוטובוס לצורך קבלת הטיפולים או תשלומי חנייה בחניוני המכונים, בתי החולים והמרפאות, כל מסמך שמתעד הוצאה כספית שהוצאתם או נזק שנגרם לכם. שמרו אותם לצורך חישוב הפיצוי עד שתקבלו את המגיע לכם.


הכותבת הינה עורכת דין במשרד LL ליאור לויט חברת עורכי דין. ניתן ליצור קשר עם צוות המשרד בטלפון 072-2220111 ובכל שעה במייל Liorlevit2011@gmail.com. עוד פרטים באתר https://www.liorlevit.co.il/.


bottom of page